Breda | Den Bosch

In-house, bureauzijde of interim; welk type ben jij?

Dat je nu op deze website bent, betekent waarschijnlijk dat je op zoek bent naar een leuke baan als online marketeer. In de zoektocht naar de perfecte job ben je waarschijnlijk al verschillende opties tegengekomen (of wellicht heb je ze al deels ervaren). De ene online marketing functie is namelijk de andere niet. Zo kan je een onderdeel worden van het online marketingteam van een bedrijf (in-house), voor meerdere klanten werken via een online marketingbureau (bureauzijde) óf je werkt voor meerdere bedrijven, maar dan wel bij hen op kantoor (interim). Ze komen allemaal met een andere uitdaging. De vraag is dus eerder: welke past bij jou? Hopelijk kunnen mijn eigen ervaringen je verder helpen!

1. De in-house online marketeer

Door te werken als online marketeer voor één bedrijf voel je een grote verbondenheid met het merk dat je in de markt wilt zetten. Je bent (vaak) op de hoogte van alle acties die gepland staan en kan hierop anticiperen.

Als je als in-house online marketeer wilt werken, heb je ook nog een paar andere keuzes die je moet maken. Wil je bijvoorbeeld bij een groot of een klein bedrijf werken? Werk je liever bij een bedrijf waarbij de online marketing al op rolletjes loopt? Of neem jij het bedrijf liever mee op sleeptouw? Wanneer je een startende online marketeer bent, is het vaak fijner om in een bestaand online marketingteam te beginnen zodat je van hen de fijne kneepjes van het vak kan leren. Dan voelt het tenminste niet alsof je direct van de hoge duikplank moet springen.

Mijn eerste ervaring binnen de online marketingwereld was ook bij een groot bedrijf. Hier begon ik als communitymanager, wat slechts een klein onderdeel van online marketing is. Dit heeft wel mijn interesse in het vak gewekt, waardoor ik uiteindelijk besloot om mijn kennis verder uit te breiden.

2. Online marketeer aan bureauzijde

Wil je snel veel leren over online marketing en alle manieren waarop je dit kunt toepassen? Dan zit je bij een online marketingbureau zeker goed! Je ziet veel, hoort veel en doet veel. Doordat je voor verschillende klanten werkt, zijn planningskills en een flexibele houding essentieel. Bij de meeste online marketingbureaus leer je in eerste instantie de basics van alle online marketingmiddelen. Vervolgens kan je ervoor kiezen om je te specialiseren.

Ik ben zelf ook begonnen als junior online marketeer bij een online marketingbureau. Hoewel het zeker een uitdaging is, denk ik dat er geen betere manier is om kennis te maken met het online marketingvak. Je wordt omringd door andere online marketing gekkies die net zo graag het beste uit hun campagnes willen halen. Hierdoor leer je niet alleen veel door het zelf te ervaren, maar ook door de ervaringen van je collega’s. Dit zie je uiteraard ook vaak bij in-house jobs, dus het is maar net waar je voorkeur ligt. Ik vond het zelf leuk om voor meerdere klanten te werken, maar als je niet makkelijk kan schakelen dan zou ik zeker in-house aanraden! 😉

Lees ook: Waarom werken bij een online marketingbureau?

3. Interim online marketeer

Interim online marketing kan je op 2 manieren doen: als ZZP’er of via een detacheringsbureau. Beide opties zijn zeker interessant: je kan als online marketeer echt een kijkje in de keuken nemen bij verschillende bedrijven. De perfecte combinatie tussen in-house en bureauzijde dus! Deze optie is alleen minder geschikt voor de startende online marketeer. De bedrijven die je aannemen, beschouwen jou als een echte expert. Hierdoor is er minder ruimte om te leren. Learning on the job is de norm, waardoor het dus vooral interessant is als je al enkele jaren online marketing ervaring hebt. Dit heb ik zelf ook zo ervaren. Na 2,5 jaar aan bureauzijde te hebben gewerkt, begon ik aan een nieuwe uitdaging bij een detacheringsbureau. Hier leer je ook snel dat soft skills, zoals het klantcontact en presenteren, enorm belangrijk zijn voor een succesvolle samenwerking. Ik was zelf blij met mijn online marketingachtergrond, want eigenlijk kan je als interim online marketeer niet zonder.

 

Ben jij het type “Online marketeer aan bureauzijde”? Neem dan zeker een kijkje op onze vacaturepagina. Wellicht staat jouw toekomstige baan er wel tussen!