Ben jij net afgestudeerd, heb je affiniteit met de digitale wereld en wil jij je carrière beginnen? Of overweeg jij een carrière switch richting online marketing? Wij helpen je op weg met 6 tips!
Tip 1 // Ben je nieuwsgierig (genoeg)?
Een groot deel van het dagelijkse werk van de online marketeer is het verzamelen en kunnen interpreteren van de data uit de voorgaande campagnes. Volg jij de trends op gebied van online marketing en hoe ga je om met de ontwikkelingen hiervan?
Tip 2 // Zorg dat je ambitie zichtbaar is
Iedere vorm van online marketing helpt om binnen te komen in de online marketing wereld. Maak een account aan op WordPress. Start een persoonlijk blog. Werk vervolgens met SEO plugin aan je vindbaarheid op Google. Zet dit op je Curriculum Vitae. Werkgevers vinden het altijd leuk om te zien wat je al hebt gedaan en waarmee je eventueel ervaring hebt. Zo zijn je behaalde Google certificaten ook heel belangrijk die je zeker niet moet vergeten op je CV. Dit laat zien dat je kennis hebt opgedaan bij een vorige baan of stageplaats en waardoor jij misschien wel beter opvalt!
Tip 3 // Opvallen tussen honderden sollicitaties
Hoe onderscheid je jezelf van de rest? Het helpt als je graag online bent; je bent ‘online minded’ zoals dat heet. Natuurlijk hoef je niet op elk social media-kanaal actief te zijn, maar je vindt het op z’n minst super interessant hoe alle kanalen werken. Zo ben ik zelf nu verantwoordelijk voor ons account op TikTok, een platform wat voor bedrijven nog relatief onbekend is maar waar wij natuurlijk wél graag van op de hoogte zijn. Online shoppen en online eten bestellen vind je heel normaal en offline koop je eigenlijk alleen nog producten omdat je het leuk vindt als je even de stad in kan met vrienden of vriendinnen. Daarnaast vind je het geweldig om data te analyseren en vervolgens deze data in te zetten voor nieuwe uitdagende campagnes. Probeer dit echt over te brengen in je motivatiebrief of je CV door bijvoorbeeld te verwoorden welke programma’s jij het fijnst vindt om mee te werken.
Tip 4 // Lees je in
Doe research naar de geschiedenis, belangrijke ontwikkelingen en missie van het bedrijf waar je op gesprek mag komen. Je hebt een streepje voor als je in je motivatiebrief al kunt lezen dat je je hebt verdiept in het bedrijf en de functie. Maar lees je ook in over de trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Ik vind vooral de blogartikelen van Frankwatching erg interessant om te lezen. Zo krijg je een beeld van wat er allemaal speelt in deze continue veranderende, digitale wereld!
Tip 5 // Bedenk wat voor soort Online Marketeer je graag wilt zijn
Lang niet elke online marketeer hetzelfde! Je hebt hele creatieve online marketeers die niets liever doen dan content schrijven en social media-kanalen bijhouden maar je hebt ook online marketeers die het liefst de hele dag met een koptelefoon op grote hoeveelheden data analyseren.
Ben jij heel creatief dan heb je kans op een carrière als content marketeer! Maar over het algemeen begin je vaak in een leuke allround rol waarin je zowel creatief als met data bezig bent. Zo weet je precies wat er straks wel of juist niet bij jou past. Daarna kun je je vervolgens specialiseren, maar als je dit niet wilt, dan hoeft dat zeker niet. Dit is heel erg afhankelijk van het bedrijf waarin je terecht komt en de wensen die je zelf hebt!
Tip 6 // Doe wat jij het liefste doet
Wanneer je doet wat jij het allerliefste doet, dan kom je er wel! Ben jij ondernemend en wil jij altijd iets nieuws leren? Openheid, eerlijkheid en zelfreflectie zijn cruciaal om het ver te kunnen schoppen in een rol die zo veelzijdig is als de online marketeer.
Kom in contact
Heb je vragen over bepaalde taken die een online marketeer dagelijks uitvoert of wil je graag weten hoe het is om bij een online marketingbureau te werken? Lees dan onze andere blogartikelen of kom in contact! Wij helpen je graag!