Breda | Den Bosch

In 5 stappen van junior naar medior online marketeer

Leren, oefenen, leren, oefenen

Bij eRocket werken we met de Multi Funnel Marketing strategie. Dat betekent dat we alle online kanalen inzetten om een doelstelling te behalen. We zijn dan ook allemaal allround online marketeer. Tijdens het inwerktraject doorloop je trainingen over de basis van online marketing én over soft skills.

Dit inwerktraject is de eerste stap als junior. Van mijn collega’s leerde ik alle onderdelen op het gebied van SEO, zoals teksten schrijven maar ook het technische aspect. Je leert je data te analyseren in Google Analytics en campagnes op te zetten in Google. Daarnaast leer je hoe je een project opstart. Daarna heb ik deze trainingen meteen toegepast door mijn collega’s te helpen met hun projecten. Zoekwoordenonderzoeken, SEO-teksten en content-kalenders. Zo leer je ook meteen alle projecten kennen! Daarnaast krijg je een buddy, een senior waarmee je elke week een halfuurtje zit. Tijdens het buddyuurtje met je buddy stel je al je vragen over je planning, klantgesprekken of andere zaken waar je tegenaan loopt. Daarnaast is er elke week een uurtje waarin je met alle junioren inhoudelijk op projecten ingaat. Waar loop je tegenaan en hoe kunnen we elkaar versterken?

Je buddy voert ook het POP-gesprek met je. Elke drie maanden heb je een POP-gesprek, hierin bespreek je met je buddy jouw persoonlijk ontwikkelingsplan en bespreek je in welke onderdelen je nog kan groeien. In mijn eerste maand bij eRocket had ik al een POP-gesprek. Dit gesprek was natuurlijk nog niet heel spannend en bespraken vooral naar welke punten een junior toe groeit.

junior naar medior online marketeer

Tijd voor het echte werk

De beste manier om iets te leren is om het te doen. Toen ik het inwerktraject afgerond had was het tijd om écht aan de slag te gaan.  Samen met Erik ging ik naar mijn eerste onboarding, de eerste meeting met een nieuwe klant. Bijna wekelijks hebben we nieuwe projecten die verdeeld moeten worden. Vaak pak je die samen met een collega op. Zo groeide mijn klantportfolio al snel! Ook werd ik gevraagd voor een groot project binnen eRocket, Hypotheek Visie. Hierdoor leerde ik niet alleen meer over onze werkzaamheden, maar groeide ik ook veel op het gebied van soft skills. Ik ben trots dat ik deze mooie kans al zo snel kreeg! Daarnaast werd ik onderdeel van team SEO. Een intern team waarin we ons focussen op de organische vindbaarheid van onze eigen websites. Hier leerde ik nog meer over alle SEO aspecten.

Tijdens mijn POP-gesprek dit kwartaal bespraken we welke onderdelen al ik onder de knie had en waar ik me nog meer in kon verdiepen. Ik vond SEO erg interessant en leerde hier snel in. Daaruit kwam ook meteen mijn focuspunt voor de komende periode: meer verdiepen en groeien in SEA!

Klant portfolio uitbreiden en skills verbeteren

Ondertussen groeide mijn klantportfolio en kreeg ik ook meer projecten die ik alleen oppakte. Naast de uitvoerende werkzaamheden houd je ook bezig met het strategische onderdeel. In het begin kan dit best een uitdaging zijn, maar tijdens je buddy uurtje kun je hier altijd over sparren. Hiernaast kreeg ik ook veel klantgesprekken, een onderdeel wat ik nog vrij lastig vond.

Dit kwam dan ook terug in mijn POP-gesprek. Inhoudelijk ging alles als een raket, de volgende taak was om dit enthousiasme ook altijd in mijn gesprekken over te brengen. Het beste leer je dit door het natuurlijk gewoon te doen. Met alle junioren planden we een soft skills sessie, waarbij we verschillende situaties schetsten en bespraken. Deze input nam ik mee in mijn gesprekken. Ook zorgde ik voor een meer proactieve houding door een contactpersoon af en toe gewoon te bellen. Hierdoor was ik nog beter op de hoogte van het project en spraken we elkaar niet alleen tijdens de maandelijkse voortgangsmeeting.

The tables have turned

Door het POP-gesprek wist ik aan welke punten ik moest werken om de stap naar de medior te maken. Het gaf mij veel motivatie om concrete punten te hebben en te werken volgens een ‘checklist’. We werken bij eRocket altijd naar een doelstelling toe, dus waarom zouden we dat ook niet voor onszelf doen? Mijn persoonlijke doelstelling was al snel duidelijk, de stap naar medior maken.

Tijdens het POP-gesprek in de zomer kreeg ik te horen dat ik de feedback uit het vorige gesprek goed had opgepakt en weer mooie stappen had gezet. Het behalen van mijn doelstelling kwam steeds dichterbij!

Ondertussen groeide eRocket ook flink door en versterkten we ons team met nieuwe junioren. Nu stond ik aan de andere kant en mocht ik een inwerktraining geven aan de nieuwe collega’s. Dit gaf mij een boost!

van junior naar medior online marketeer

Checklist afgevinkt ✔

Afgelopen herfst stond er weer een POP-gesprek op de planning. Ik vind dit zelf nooit heel spannend, maar ik kijk er altijd juist naar uit! Ik had het vorige week POP-gesprek al veel positieve feedback gehad dus ik wist goed wat ik kon verwachten. We hadden een aantal punten besproken die vooral neerkwamen op ‘Houd dit vast’. Na ruim een jaar keihard knallen, leren en groeien had ik mijn checklist afgevinkt en maakte ik de stap naar medior!